Ułatwienia dostępu

Zarządzanie czasem na studiach – klucz do sukcesu?

Zarządzanie czasem na studiach – klucz do sukcesu?
Niektórzy studenci jednocześnie uczą się na dwóch kierunkach, mają dodatkową pracę i znajdują jeszcze chwilę dla przyjaciół. Jak planować naukę, lepiej organizować zadania, wprowadzić do życia równowagę i ze wszystkim dawać sobie radę bez uczucia przytłoczenia obowiązkami? Sprawdź, które metody zarządzania czasem warto wdrożyć, by osiągnąć swoje cele a równocześnie cieszyć się pełnią możliwości, dbając o zdrowie psychiczne oraz fizyczne.

Organizacja czasu – ustal plan działania

Do tego, aby skutecznie organizować swoje zadania, o wszystkim pamiętać i tym samym nie zostawiać ważnych spraw na ostatnią chwilę, przydaje się planer. Można wybrać tradycyjną papierową formę, ale warto też wypróbować aplikacje pomagające w zarządzaniu czasem. Ustalając rozkład zajęć, dobrze jest nadać priorytety poszczególnym obowiązkom. 
Tworząc harmonogram, trzeba pomyśleć, które kwestie są pilne, a co nie wymaga tak dużej uwagi i ewentualnie może zostać wykonane w późniejszym terminie lub nawet pominięte. Należy mieć również na względzie to, że taki schemat w razie konieczności powinien ulegać modyfikacji. Można go aktualizować i dostosowywać do zmieniających się okoliczności, dlatego musi być regularnie monitorowany.
 

Jak zarządzać czasem, by zachować równowagę między nauką a życiem osobistym?

Istotne jest, że skuteczna organizacja czasu nie prowadzi wyłącznie do odhaczania jak największej liczby wykonanych zadań, ale pozostawia też przestrzeń na realizację swoich pasji, życie towarzyskie, rozrywkę i odpoczynek. Regeneracja to bardzo ważna sprawa. Bez zachowania równowagi, można szybko się wypalić, mieć mniej energii do działania czy też zupełnie stracić motywację.
 

Jak organizować czas? – Metody, z których warto skorzystać 

Istnieją wypróbowane metody organizowania czasu, które można wprowadzić w życie, by efektywniej zarządzać swoimi planami.

Technika Pomodoro

Strategia ta ma wpłynąć pozytywnie na skuteczność wykonywanych zadań, zwiększając produktywność. Jest to sposób zakładający wprowadzenie krótkich, lecz intensywnych cyklów pracy, przeplatanych przerwami. Pomaga on uniknąć rozpraszania się i zachować przez 25 minut pełną koncentrację. Po tym etapie następuje 5-minutowa pauza, w trakcie której można spacerować, rozciągać mięśnie, wyjrzeć przez okno czy wziąć kilka łyków wody. Potem znów angażujemy się w naukę. Po czterech cyklach trzeba wydłużyć przerwę do pół godziny. 

Strategia TRZOS to proste podsumowanie zachowań przydatnych przy organizacji czasu. Stosując się do tej metody, należy uwzględnić takie czynniki jak: 

T – terminy zadań, które muszą być spisane lub oznaczone w aplikacji, 

R – ramy czasowe zajęć – należy oszacować, ile zajmie realizacja każdego z nich,

Z – zaplanowane rezerwy, jako margines błędu na sytuacje nieprzewidziane,

O – ograniczenie rozpraszaczy, czyli np. wyciszenie powiadomień w telefonie, wyłączenie radia,  telewizji, streamingu,

S – skontrolowanie postępów, stałe monitorowanie rezultatów.

 

Jak uczyć się na studiach, by było to efektywne?

Skuteczna nauka to nie tylko kwestia poświęcania czasu, ale także stosowanie zasad, które maksymalizują uzyskiwane rezultaty. Dlatego nie wystarczy wiedza, trzeba też umieć w pełni się skoncentrować, wykonując swoje zadania. Żeby to umożliwić, należy być w odpowiedniej kondycji – silne zmęczenie znacznie wydłuża lub zupełnie uniemożliwia przyswajanie wiedzy. Dobry sen, zdrowe odżywianie, odpowiednia regeneracja oraz aktywność na świeżym powietrzu poprawiają zarówno witalność, jak i zdolność do nauki.

Warto znaleźć swoją optymalną porę dnia – niektórzy są bardziej efektywni wczesnym rankiem, inni lubią uczyć się wieczorem. Oczywiście, żeby osiągnąć zamierzone wyniki, musisz zadbać o regularność. Systematyczne powtarzanie materiału i dzielenie go na partie, pozwala uniknąć kumulowania obowiązków, a także związanego z tym stresu. Prawidłowe zarządzanie czasem to klucz do sukcesu na studiach.