Ułatwienia dostępu

Jak robić notatki na studiach? Sposoby na skuteczne zdobywanie wiedzy

Jak robić notatki na studiach? Sposoby na skuteczne zdobywanie wiedzy

Jak robić notatki na studiach? Sposoby na skuteczne zdobywanie wiedzy

Każdy student wie, jak znaczącą rolę mają samodzielnie robione notatki – szczególnie docenia się je przed kolokwiami czy egzaminami. Dzięki nim można utrwalić informacje, przypomnieć sobie omawiany materiał i skutecznie przygotować się do zaliczeń. Już samo własnoręczne sporządzanie treści ma znaczenie – pomaga aktywnie słuchać, wyodrębnić kluczowe kwestie oraz je zapamiętać. Zatem, jak efektywnie notować na studiach?

 

Notatki na studiach – selekcja istotnych informacji

Słuchanie ze zrozumieniem to klucz do tego, aby notować wyłącznie istotne treści.  Skupienie na tym, co mówi wykładowca, pozwala nie tylko sporządzić rzetelne notatki, wychwytując najważniejsze zagadnienia, ale też przyswoić informacje. Pozytywnie wpływa to na proces nauki. Znacznie łatwiej będzie nam się też przygotowywać do egzaminu z materiału, który jest już w pewnym stopniu znany. Będąc obecnym na wykładach, warto wykorzystać ten czas pożytecznie.
Przeglądając dobrze wykonane notatki, można zauważyć, że zawierają główne punkty wypowiedzi, czyli treści kluczowe dla zrozumienia sensu tematu. Pozbawione są natomiast mniej przydatnych detali. Zazwyczaj osoby prowadzące wykłady wskazują najważniejsze elementy, podkreślają lub powtarzają istotne kwestie. Warto zwracać na nie uwagę –  to konieczne, by uchwycić najbardziej potrzebne informacje.
 

Sposoby organizacji notatek na studiach

Nie tylko treść ma znaczenie, ale również forma. Organizacja notatek przekłada się na proces nauki i wykorzystania zgromadzonych informacji. Dlatego warto postarać się o to, by były czytelne. Najważniejsze fragmenty dobrze jest oznaczyć przy pomocy zakreślaczy. Można używać różnych barw do poszczególnych rodzajów kategorii informacji np. na niebiesko zaznaczać definicje, kolorem zielonym zaś przykłady.

Wyszukiwanie tematów ułatwia zrobienie spisu treści, a także naklejki indeksowe w formie zakładek. Zapiski warto uzupełniać o symbole – strzałki, znaki zapytania, wykrzykniki czy rozmaite grafiki – pomagają one zwrócić uwagę na ważne zagadnienia, tym samym ułatwiając ich zapamiętywanie. Sprawdzają się również tabele, które wprowadzają porządek – są więc dobrym narzędziem do prezentacji oraz organizacji danych. Podobnie jest z listami punktowymi, przydającymi się, aby przedstawiać informacje w czytelniejszej formie.


Jak notować na studiach – laptop czy zeszyt?

Sposób zapisywania również wpływa na skuteczność i wygodę prowadzenia notatek. Poza standardową metodą, wykorzystującą zeszyty, kołonotatniki, bruliony, czy kartki wpinane później do segregatorów można też korzystać z laptopów lub tabletów. 

Wybór w tym zakresie to kwestia indywidualna. Każda metoda ma swoje wady i zalety. Jednak tradycyjna forma zapisu znacząco wpływa na procesy uczenia się oraz zapamiętywania wiadomości. Na wykłady warto zabierać długopis i notatniki, ponieważ odręczne pisanie angażuje obszary mózgu odpowiadające za pamięć, a także koncentrację, co może pozwolić lepiej przyswajać treści.

Bez względu na to, czy ktoś sięga po tradycyjny zeszyt, czy wybiera technologiczne rozwiązania, robienie notatek to kluczowy krok w drodze do sukcesu w nauce. Korzystanie z cudzych zapisków wyklucza możliwość uczenia się przez ten proces, ogranicza przyswajanie wiedzy. Pożyczone zapiski mogą być błędne, niekompletne, zawierać skróty i objaśnienia zrozumiałe wyłącznie dla osoby, która je sporządziła. Samodzielne tworzenie notatek pozwala na dostosowanie ich do własnych potrzeb czy też metody nauki.


 

 

 

Dodaj komentarz